روز بین‌المللی عدالت اجتماعی
روز بین‌المللی عدالت اجتماعی 
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۷ بیستم فوریه را به‌عنوان «روز بین‌المللی عدالت اجتماعی» نام‌گذاری کرد. در قطعنامه سازمان ملل متحد، از کشورهای جهان خواسته شده است که سیستم اقتصادی خود را بر پایه عدالت، برابری و مسئولیت جمعی تنظیم کنند. به گفته کارشناسان، رشد اقتصادی باید به اشتغال بیشتر و بهبود شرایط کار در جهان منتهی شود. مبارزه با فقر، کار توام با حرمت فردی، جذب و هموندی اقلیت‌های مذهبی و قومی، رفع هرگونه تبعیض از زنان و کودکان و بهبود سیستم قضایی کشورها از جمله مواردی است که در قطعنامه سازمان ملل بر آن تاکید شده است.

روز جهانی عدالت اجتماعی

بیستم ماه فوریه میلادی به عنوان روز جهانی عدالت اجتماعی نام گذاری شده است. روز عدالت اجتماعی روزی است که نیاز به ارتقاء تلاش ها برای مقابله با مسائلی مانند فقر، محرومیت و بیکاری را به رسمیت می شناسد. بسیاری از سازمان ها، از جمله سازمان ملل متحد و دفتر بین المللی کار، بیاناتی در مورد اهمیت عدالت اجتماعی برای مردم اظهار می کنند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 26 نوامبر 2007 با نام گذاری این روز موافقت کرد و از 2009 این روز در تقویم رسمی جای گرفت.


توسعه اجتماعی و عدالت اجتماعی

طبق نظرات مطرح شده در اجلاس جهانی، توسعه ی اجتماعی به عدالت اجتماعی، همبستگی، هماهنگی و برابری در داخل و بین کشورها وابسته است و عدالت اجتماعی و برابری ارزش های اساسی همه جوامع بشری به شمار می روند. برای دستیابی به “جامعه ای برای همگان”، دولت ها باید متعهد به تدوین چارچوب اقدام برای ترویج عدالت اجتماعی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی باشند. آن ها همچنین متعهد به ترویج توزیع عادلانه درآمد و دسترسی بیشتر به منابع از طریق عدالت و برابری و فرصت برای همه می شوند.


عدالت اجتماعی در دیدگاه سازمان ملل

طبق بیانیه های سازمان ملل دولت ها باید رشد اقتصادی را که به واسطه ی عدالت اجتماعی ایجاد می شود را تضمین کنند و “جامعه برای همه” باید بر پایه عدالت اجتماعی و ارج به تمام حقوق بشر و آزادی های اساسی باشد. عدالت اجتماعی یک اصل اساسی برای همزیستی صلح آمیز و موفق درون و در بین ملت هاست. عدالت اجتماعی باید با برابری جنسیتی و حقوق مردم و مهاجران بومی ترویج شود. موانع عدالت اجتماعی در زمینه هایی با توجه به جنس، سن، نژاد، قومیت، مذهب، فرهنگ یا ناتوانی باید حذف شوند.


عدالت اقتصادی در دیدگاه اسلام

در دیدگاه اسلام عدالت اقتصادی پرداخت حق به صاحبان آن است. عدالت اقتصادی در اسلام در دو شاخه عدالت تخصیصی به معنی پرداخت حقوق اقتصادی اموال و عدالت توزیعی به معنی پرداخت حقوق اقتصادی انسان ها تعریف می شود. پرداخت حقوق اموال یعنی حد اکثر بهره برداری و بهترین روش بهره برداری از تمام سرمایه ها و وقت افراد به کار گرفته شود. در صورتیکه در هرکدام از این موارد هدر رفتن و اسراف صورت بگیرد از نظر اسلام عدالت اقتصادی محقق نشده است.


دعوت به همکاری

مجمع عمومی سازمان ملل 20 فوریه را به عنوان روز عدالت اجتماعی اعلام کرده و از کشورهای عضو دعوت نموده است تا برای این روز در جهت ترویج فعالیت های ملی بر اساس اهداف و اهداف اجلاس جهانی توسعه اجتماعی اهمیت قائل شوند. ریشه کنی فقر، ارتقای اشتغال کامل و کار شایسته، عدالت جنسیتی و دسترسی به رفاه اجتماعی و عدالت برای همه ار محور های روز جهانی عدالت اجتماعی هستند.
0
نام:*
ایمیل:


جستجو در سایت
استارت آپ ها

ایده ها برای استارت آپ موجب رونق کسب و کارهای اینترنتی

آینده / استارت آپ

استارت‌آپ‌ها ادبیات بازار سرمایه را بلدند؟

استارت آپ

صدور تاییدیه دانش بنیانی شتابدهنده صدر فردا

اخبار / استارت آپ

اپلیکیشن شارژاپ

گوناگون / استارت آپ / رپرتاژ آگهی / بازتاب

جذاب‌ترین ایده‌های B2B در سال 2020

استارت آپ

۱۰ استارتاپ که بدون سرمایه به سوددهی رسیدند

استارت آپ

ایده ها و پیشنهاد برای استارت آپ در سال جدید

راهکارها و ترفند ها / استارت آپ

استارت‌آپ ایرانی؛ مرجع اول زنان افغان

استارت آپ

شروع یک کسب و کار نوپا پلتفرمی

استارت آپ

برنامه شبکه اجتماعی تیندر

گوناگون / معرفی وب سایت / استارت آپ

10 استارت آپ برتر تاکسیرانی جهان

استارت آپ

پخت پیتزاهای هیجان انگیز با هوش مصنوعی

آینده / استارت آپ

ایده‌ های استارتاپی فراموش شده‌

دورنما / بازار / استارت آپ

اپل، استارتاپ فناوری خودران Drive.ai را تصاحب کرد

استارت آپ

بررسی مهمترین چالش‌های تیم‌های استارتاپی

استارت آپ

نگرانی کاربران از هزینه تعمیر و تامین قطعات

گفت و گو / بازار / استارت آپ

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

گفت و گو / استارت آپ

آشنایی با استارت آپ های حوزه مدیریت آب

استارت آپ

راه اندازی ۷۰ استارت آپ توسط نخبگان ایرانی

استارت آپ

معرفی هشت استارت‌آپ‌ موفق ایرانی در حوزه فینتک

استارت آپ

اولین مرورگر شرعی دنیا

استارت آپ

از صفر تا پیست

استارت آپ

معرفی برترین استارتاپ‌های CES 2019

اخبار / استارت آپ

تبلیغات
درباره ما

مجله اینترنتی دیپروتد نشریه مجازی بر بستر اینترنت به مسائل آموزشی و مقالات پیرامون کسب وکار های نوپا یا استارت آپ ها و سبک زندگی است فعالیت و محتوای مطالب ارائه شده در سایت همه بیشتر در حوزه مدیریت، کارآفرینی ، روانشناسی ،اقتصادی و فناوری اطلاعات است نام اصلی دیپروتد "ریشه های عمیق " با مجوز رسمی از هیات نظارت برمطبوعات مشغول به فعالیت است

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید